keskiviikko 15. elokuuta 2007

Vaporettoja, gondoleita ja kapeita kujia

Buongiorno!

Rooma on jatetty taakse, lahdimme sielta maanantaina iltapaivalla kohti Venetsiaa. Vietimme sunnuntain neljastaan Mikon seka huonekavereidemme Friederiken ja Kylen kanssa keskustassa kierrellen ja tutustuen eri nahtavyyksiin. Mikon kunto oli sunnuntaina jo sen verran hyva, etta han jaksoi lahtea mukaan pariksi tunniksi. Kavimme mm. antiikinaikaisessa jumalten temppelissa, Pantheonissa, joka nykyaan toimii katolisena kirkkona. Kyseinen temppeli oli oli todellakin tutustumisen arvoinen paikka. Tassa kuva kyseisesta paikasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Pantheon_rome_2005may.jpg

Sunnuntai kuten maanantaikin olivat kuumia paivia Roomassa, joten vetta kului melko suuret maarat kulkiessamme kaduilla. Vietimme mukavan paivan keskenamme, Kyle ja Friederike olivat loistavaa seuraa ja paatimme vaihtaa sahkopostiosoitteita tulevaisuuden yhteydenpitoa varten. Tassa on mielestani juuri eras reilauksen hienoimmista asioista: matkan aikana, jos vain on itse avoin ja haluaa tutustua eri ihmisiin ja kulttuureihin, voi parhaimmillaan laajentaa huimasti omaa tietamystaan eri kulttuureista ja maista tutustumalla kyseisten maiden porukkaan.

Olemme esim. nyt tahan mennessa saaneet kutsun Lyonissa tapaamaltamme Jamesilta Englantiin ja nyt Kylelta Oregoniin, Yhdysvaltoihin. He nimittain sanoivat, etta jos liikumme noilla nurkilla, ilmainen yopymispaikka on tiedossa. Pitaa varmaankin joskus tulevaisuudessa lahtea tapaamaan vanhoja reilituttuja=) Vastavuoroisesti pyysimme Mikon kanssa kavereita kaymaan Suomessa, silla kukaan heista ei ole aiemmin maahamme eksynyt. Varsinkin kertoessamme saunasta, avantouinnista ja kesamokkeilysta jarven rannalla kiinnostus nousi suuresti; voi olla etta saamme joskus vierailijoita=P

Nautimme Rooman tunnelmasta ja pysahdyimme valilla kahville opaskirjamme (Lonely Planetin Europe on a shoestring) suosittelemaan paikkaan. Tassa vaiheessa taytyy kylla kiittaa suuresti kyseista teosta, silla sen avulla olemme selvinneet monesta eri pulmasta. Kartat kirjassa ovat erittain hyvat, ja niihin on merkitty esim. muutamia tutustumisen arvoisia ruokapaikkoja, baareja jne. Lisaksi kirja kertoo kattavasti perustiedot jokaisesta Euroopan maasta. Miinuspuolena tosin on se, etta sivuja ja taten painoa tuolla kirjalla on jonkin verran, se onkin saanut meilta lempinimen "raamattu". Paatimme kokeilla erasta kirjan suosittelemaa kahvilaa keskustassa, joka on ollut jo toiminnassa yli 60 vuoden ajan. Cappucino kyseisessa kahvilassa oli maineensa veroista, ylipaansa kahvi Italiassa on erittain hyvaa.

Mikko meni lepaamaan illaksi takaisin hostelliin, jotta han olisi taydessa iskussa maanantaina. Se kannatti, silla Mikko oli maanantaina paljon terveempi ja nyt jo taysissa voimissa. Olen iloinen, etten itse saanut tautia (pitaa koputtaa puuta), toivottavasti ei tule koko reissun aikanakaan. Jatkoimme iltaa kolmisin, kavimme mm. katsomassa Fontain de Trevin suihkulahdetta iltavalaistuksessa ja kavimme viela Trasteveren kaupunginosassa, mita pidetaan ns. Rooman yoelaman keskuksena. Porukkaa oli todella paljon liikkeella, huolimatta siita etta oli sunnuntai.

Maanantaina kavimme viela katsomassa Pietarinkirkon aukiota ja kirkkoa ulkoapain, alunperin tarkoituksenamme oli kayda Vatikaanissa, mutta nahtyamme jonot Vatikaanimuseoihin paatimme jattaa vierailun toiseen kertaan. Jono oli uskomattoman pitka, ja siina helteessa oli muutakin tekemista kuin jonottelu tuntikaupalla. Onpahan ainakin syy tulla kaymaan Roomassa toisen kerran. Iltapaivalla otimme junan Venetsiaan, myohastyimme ensimmaisesta, mutta onneksi seuraava lahti kahden tunnin kuluttua. Jaipahan siina aikaa ottaa rennosti, kirjoitella postikortteja ja katsella Rooman rautatieaseman vilinaa.

Saavuimme illalla Venetsiaan, ja on huippua etta meidan taalla olon ajan meilla on ilmainen majoitus. Eras Mikon tuttu, Eero, asuu taalla, ja paatimme suunnitellessamme reissua kysya huviksemme hanelta josko kenties saisimme majapaikan. Sehan onnistui ja taalla ollaan. Asunto on hieno ja Eero mukava tyyppi! Kavimme eilen tutustumassa Venetsian ihmeelliseen maailmaan. Hauskaa etta taalla kaikki todella tuntuu olevan veden ymparoimana, bussitkin ovat vaporettoja, ns vesibusseja, jotka liikennoivat kuten bussit, ainoana erotuksena on vain se, etta bussit ovat laivoja. Otimme eilen vaporeton ja kuljimme paakanaalia, Grande Kanalia pitkin ja kavimme kaupungin keskustorilla. Matkalla naimme tietenkin muutamia gondoleja seka monia siltoja, jotka kaikki ovat tunnettuja Venetsian tunnusmerkkeja. Tanaan tutkimusretkemme Venetsiassa jatkuu..