lauantai 18. elokuuta 2007

Selvisimme Kroatiaan!

Terve!

Italian ihmemaa on nyt vaihtunut Kroatiaksi, ja kirjoittelen tata merkintaa eraasta nettimestasta hostellimme vieresta. Lahdimme eilen Venetsiasta iltapaivalla, otimme ensin junan kohti Ljubljanaa, Slovenian paakaupunkia, jossa vaihdoimme ensimmaisen kerran junaa kohti Zagrebia, Kroatian paakaupunkia. Toisen kerran vaihdoimme viela junaa jossain pienessa kylassa Slovenian perukoilla. Hauska sattuma oli, etta junassa kohti Ljubljanaa samassa vaunussa oli kaksi suomalaista reilaajamiesta, joten matka kohti Sloveniaa sujui rattoisasti kuulumisia vaihdellen. Kyseiset tyypit olivat lahteneet reilille kaksi paivaa meidan jalkeemme ja hyvin oli tuntunut heidankin reissu menneen tahan asti. Ljubljanassa tiemme erosivat, toivotimme toisillemme hyvaa reissun jatkoa ja jatkoimme kukin omille suunnillemme.

Zagrebissa otimme yojunan kohti Split-nimista kaupunkia, jossa nyt olemme. Ikava kylla yojunassa ei ollut yhtaan nukkumapaikkoja, joten jouduimme tyytymaan kapealla vaunun kaytavalla istuskeluun ja makoiluun, kuten monet muutkin matkustajat meidan lisaksemme. Juna tuntui olevan tupaten taynna! Ei pahemmin viime yona tullut nukuttua, yritimme Mikon kanssa loytaa mahdollisimman mukavat paikat kovalta lattialta, mutta eipa juuri onnistunut. Parisen tuntia sain nukuttua jonkinlaista koiranunta, lisaksi koko ajan oli viela tietty pelko siita, etta joku kenties saattaisi ryostaa kamoja tms..Onneksi mitaan sellaista ei tapahtunut, mutta uni jai todella vahalle. Ei mikaan parhain junamatka elamassani, tosin tamakin kokemus on osa reilia..aina kaikki ei mene kuten alun perin suunnitellaan.

Aamulla noin puoli kasin aikoihin, hieman pokerryksissa paasimme perille Splitiin, ja suunnistimme ensin kunnon aamiaiselle aseman vieressa sijaitsevaan ruokapaikkaan. Hinnat eivat onneksi paata huimaa, saimme melko tukevan aamupalan n. viidella eurolla. (Paikallinen valuutta muuten on kuna, saimmepa taas tutustua uuteen valuuttaan..) Heti juna-asemalla luoksemme tuli monia eri tyyppia ja he kyselivat uteliaasti tarvitsisimmeko kenties majapaikkaa. Emme tarttuneet kuitenkaan tarjouksiin, en tieda kuinka luotettavia kyseiset majoitukset ovat, mutta naiden yleisyydesta olen kuullut useasti puhuttavan, varsinkin Ita-Euroopan puolella liikuttaessa.

Loysimme loppujen lopuksi pienen etsinnan jalkeen mukavan hostellin, "Al's Placen" kaupungin keskustasta. Hostellia pitaa mukava brittilainen kaveri, ja saimme hanelta muutamia vinkkeja mita kaupungissa kannattaa tehda. Otimme nyt iltapaivalla bussin kohti erasta uimarantaa, Split nimittain sijaitsee meren rannalla, Adrianmeren rannalla. Taalla on tanaan ollut todella kuumaa, ja biitsillakin ei kauaa uinnin jalkeen tarvinnut oleilla auringossa kun oli taas melkoisen tuskaiset oltavat. Onneksi nyt illalla jo hieman helpottaa=) Taman illan suunnitelmiin kuuluu ainakin se, etta otamme hieman selvaa kaupungin ilta- ja yoelamasta ja tutustumme hostellimme asukkaisiin: asukkaita on niin Kanadasta, Englannista kuin Itavallastakin.