keskiviikko 14. huhtikuuta 2010

Pohjois-Carolinasta Floridaan, Bahamalle ja takaisin

VIHDOIN sita matkaselostusta tulee taalta! Sorry etta on vahan kestanyt..
Se on sitten se spring break takana ja arkeen palattu. Olihan se reissu. Positiivisella tavalla kyllakin. Tuli nahtya taas paljon paljon uutta ja ennen kaikkea lomailtua. Viikkoon mahtui paljon aurinkoa, biletysta, ruskettunutta ihoa (en muuten palanut, haha, vaikka niin monet sita etukateen epailikin..) Ainoastaan vahan selasta ja sekin viimesena paivana kun en jaksanut enaa kayttaa aurinkorasvaa..paatin etta kyllahan sita muutamassa paivassa on saanut itselleen kehitettya sellasen rusketuksen ettei arska enaa paase ihoa karventamaan..noo vahan paloi silti mutta who cares. Spring Breakin suunnittelu alkoi jo tammikuussa kun mietittiin taalla porukalla minne pain sita lahtisi seikkailemaan. Koko spring break -kasite on hyvin amerikkalainen, tapana siis on etta lahdetaan pakoon yliopiston kavalaa maailmaa ja hullutellaan viikko jossakin pain maailmaa. Monet paikalliset taallta Alexanderista lahtivat kotipaikkakunnalleen mutta suurin osa vaihtareista otti ja lahti tutkimaan uusia seutuja. Taytyy sanoa etta spring break tuli oikeen hyvaan saumaan, taalla koulumaisen opiskelun keskelta oli mainiota lahtea viikoksi huitelemaan vailla huolia, kokeita, quizzeja tai muita opiskelijapolon kiusaksi tarkoitettuja tehtavia. Paatimme siis jo tammikuussa noin reilun 30 ihmisen voimin etta perhana jos sita reissuun lahdetaan niin lahdetaan sitten kunnolla. Ensin Miamiin ja sielta Bahamalle, kylla kelpaa. Ja mitaan lentoa oteta vaan otetaan road trip kun kerran taalla Ameriikoissa ollaan. Ja hyva matka siita tulikin.

Reissumme lahti melko tukkoisasti liikkeelle koska auton kanssa oli ongelmia. Itavaltalaiset ystavamme loysivat netista vuokrausfirman, jolla oli toimipiste taalla Raleigh-Durhamin lentokentalla. Katsoimme auton vuokraa ja sehan naytti mukavasti olevan halvempi kuin monissa muissa paikallisissa firmoissa. Ajatuksemme oli siis vuokrata auto ja jattaa se samaisen firman toimipisteeseen Miamin tienoilla sinne paastyamme. No, perjantaina sitten muutama kaveri lahti autoa vuokraamaan mutta aikaa kului ja mietittiin taalla Alexanderissa mikahan auton ja kavereiden kohtalo parhaillaan mahtoikaan olla. No lopulta Juergen (itavaltalainen frendi) soitti ja kertoi ettei kaikki ole ihan kohdillaan. Pikkuprantissa (hei muistakaa lukea aina kaikki mita papereissa seisoo, peruskamaa) luki etta autosta peritaan extra fee jos sen jattaa johonkin toiseen paikkaan kuin mista sen on vuokrannut. Nii ja mistaan paristakympista ei ollut puhetta vaan 300 dollarista. Joo ei kiitos, itavaltalaisesta firmasta eroon ja paadyttiin kattelemaan muita vaihtoehtoja. Lopulta saatiin suht hyva diili toisesta firmasta ja matka kohti etelaa alkoi..

Seuraavana hieman matkaselostusta kuvien kera:

PERJANTAI 12.3. Taa oli siis se eka paiva. Autohassakan jalkeen lahdettiin liikkeelle ja ekana iltana oli tarkoitus suunnata kohti Savannah -nimista kaupunkia, joka sijaitsee Georgiassa. Ekan paivan mailisaldoksi kertyi noin reilu 300 ja sehan selvitettiin noin kuudessa tunnissa. Saatiin vuokralle oikein makee auto, minipaku johon seitteman ihmista mahtuu mukavasti. Koska Spring Break -ryhmamme oli isohko, autoja todella tarvittiin, yhteensa lahdettiin matkaan muutaman minipakun voimin. Illalla saavuttiin vihdin paamaaraamme, ekaksi yritettiin etsia hotelliamme (siihenhan tuhrautui aikaa ainakin tunti kun vahan eksyttiin, GPS:aa ei meilla siis ollut) ja eksyttiin jonnekin epamaaraisille slummialueille mutta paastiinhan lopulta perille. Illalla kaytiin katsastamassa Savannah'n yoelamaa ja olihan sita tarjolla, porukkaa oli liikkeella ja meno katossa.

LAUANTAI 13.3.

Aamulla herattiin suhteellisen aikaisin ja siirryttiin taas tien paalle. Saman paivan aikana ajettiin Floridaan ja aina Miamiin asti. Olihan se aika makee fiilis paasta kaymaan Floridassa, tuossa aina-aurinkoisessa osavaltiossa. Palmut ja aurinko tervehtivat meita saapuessamme etelaan, ei paljon tullut Suomen saita ikava...Illalla etsittiin hotelli, joka olikin mukavasti Miami Beachilla. Ilta hengailtiin ja pidettiin hauskaa, nautittiin vapaudesta ja elamasta ja tietty Miamista, kerran sita nyt siella oltiin! Aikamoinen kaupunki on kylla kyseessa, ei sita oikeen osaa parilla sanalla kuvata.

SUNNUNTAI 14.4.

Paiva Miamissa, hengailtiin rannoilla ja ihmeteltiin elamaa Miamin sykkeessa. Tuli katsastettua mm Red Bull -museo (!), jossa taidealan opiskelijat olivat koonneet redbull-tolkeista persoonallisia luomuksia. Downtowniin ei lahdetty vaan pysyteltiin paiva miami beachilla jossa riittaa varsin paljon nakemista, moneen makuun. Lamminta oli, tosin tuulenvire piti huolen ettei liian helteista ollut. Suomi-pojalle kuitenkin varsin mukavaa saata. Illalla siirryttiin Fort Lauderdaleen, josta lauttamme kohti Bahamaa lahtisi seuraavana aamuna. Ajomatkaa Miamista ei koitunut kuin vajaa puolisen tuntia joten persuusta ei tarvinnut puuduttaa sina paivana..Alla kuvia risteilylta ja Miamin vilskeesta.

MAANANTAI-LAUANTAI 15.-20.3. - THE BAHAMAS

Maanantaiaamuna lahdettiin aikasin aamusta reippaina, kuka enemman ja kuka vahemman, kohti Fort Lauderdalen satamaa. Laivamme lahti ajallaan ja varsinainen booze cruse matka olikin. Ruoat ja juomat kuuluivat matkan hintaan. Laiva ei nyt mikaan loistoristeilija ollut mutta ajoi varsin hyvin asiansa. Laivalla dj:n musiikki pyoritti tanssikansaa, arska paistoi ja elama maistui. Drinkkeja tuli nautittua ja fiillisteltya kavereiden kanssa
Hotellimme (Fortuna Beach) perilla Grand Bahaman saarella oli ihan ok, breakiin tarkoitettuna oikein mainio. Paikka oli taynna spring breakkaajia, voi niita muita raukkaparkoja jotka olivat siella samaan aikaan college-opiskelijoiden kanssa..Viikko kului melko rennoissa merkeissa - juhlien, arskaa ottaen, uiden ja heiluen ympariinsa kuin tuulispaa:P Saat suosi melko hyvin, keskiviikkona sateli vetta mutta muuten oli sellasta 25 celsiusta. Mitaan liian kuumaa ei kuitenkaan ollu, tuulenvire piti siita huolen. Nakyi bikinityttoja, iloisia lomalaisia, juopunutta kansaa ja aurinkoa. Kylla kelpasi:)

Huomasi kylla miten hotellissa oli varauduttu opiskelijoiden saapumiseen: ma-ke olivat ruuhkaisinta aikaa mutta torstain koittaessa jengia alkoi kadota ja lapsiperheita alkoi tulla tilalle. Samalla myos ruoan ja juoman laadut kohosivat melkoisesti. Olimme tuolla hotellissa all-inclusive periaatteella. Esimerkkina juomasta maanantai-iltana: Menin tilaamaan tequilaa tiskilta, ja mitas sielta tulikaan: lahes jaateelta maistuva "drinkki" jossa oli pieni muistutus tequilan makua. Myos ruoat olivat suht mauttomia alkuviikon (ilmankos se hotellin kaikki-kuuluu-hintaan oli niin huokea:P)No loppuviikkoa kohti sitten ruokien ja juomienkin laatu lahti nousuun.

Koko porukkamme ei mahtunut yhteen hotelliin, joten reilu kymmenen majoittui muutamien mailien paassa meista. Alun perin tosin heille kerrottiin, etta oltaisiin vain vajaan mailin paassa ja heilla olisi myos all-inclusive hotelliimme. No eipa ollutkaan, hahaa. Vahan oli ilmassa huijauksen makua ja kylla ne kaverit siita yrittivat valittaakin muttei vastakaikua saatu. Jotta porukka saataisiin kasaan edes aina valilla, paatimme kuitenkin aina illan tullen tavata porukalla saaren Port Lucaya - nimisella torilla jossa oli ihan hyvat bileet. Keskiviikkona mentiin paikalle ekan kerran ja olihan siella menoa, tosin mesta sulki baarit jo yhdelta. Siinahan sitten allekirjoittanut hukkasi oman seurueensa (puhelimethan eivat toimineet ollenkaan koko saarella) mutta loysi toisessa hotellissa majailevat ystavansa ja lyottaytyi heidan seuraansa. En sitten jaksanut ottaa taksia enaa takaisin omaan hotelliin vaan menin yoksi vierailevaksi tahdeksi naiden toisten kavereiden majapaikkaan. Itseasiassa vietin siella lahes koko seuraavan paivan - tuli kaytya ruokailemassa heidan kanssaan ja loikoiltua rannalla. Eika kukaan kysynyt mitaan, minullahan ei ollut paikkaan tarvittavaa ranneketta mutta eipa nayttanyt henkilokuntaa kiinnostavan.
Perjantaina tuli kaytya mm snorklaamassa ja tehtiin ihmispyramideja ja haudattiin ihmisia hiekkaan. Seuraavassa kuvia Bahaman lammosta. Niin joo, viikon aikana loytyi eras paikallinen aija, joka piti Turkinpippurista!! Taisi olla ensimmainen talla reissulla jolle se maistui. Jostian syysta olin ottanut mukaan salmiakkia ja tarjosin sita sitten eraalle kaupustelijalle eraana paivana - hyvalta naytti maistuvan! Go Bahama people!

Lauantai-iltana palattiin sitten lopulta takaisin USA:n maille ja ihme kylla ei viisumi ym papereiden kanssa ollut ongelmia. Luulin etta kestaisi tahan suuntaan palattuna kauemmin kuin mita todellisuudessa olikaan. No kaikki eivat olleet yhta onnekkaita, silla matkassamme olleilla kahdella tanskalaisella oli molemmilla ongelmia, ensimmaisella Usa:sta poistuttaessa ja toisella takaisin maahan tullessa. Vaantoa oli viisumien ja ds-lomakkeiden kanssa ja en ala nyt takrempaa selostusta kertomaan vaan totean, etta toista vietiin lauantai-iltana laivan saavuttua takaisin For Lauderdaleen poliisiautossa suoraan Miamin lentokentalle ja olivat passittamassa hanta ensimmaiseen lentokoneeseen kohti Eurooppaa. Kavi nimittain ilmi, etta eras lomake oli vanhentunut  ja han oli ollut jo pari kuukautta laittomana asukkaana Yhdysvalloissa!! Onneksi kaikki paattyi lopulta onnellisesti, lentoa ei tarvitttu ja mies sai jaada maahan. Tosin aikaa on toukokuun loppuun asti jolloin pitaa palata Tanskaan uusimaan papereita. Niin etta muistakaahan jos Bahamalle mielitte niin muistakaa etta se on sitten ulkomaa eika enaa Amerikka! Passia tarvitaan, koska rajahenkilokunta ei liian joustavaa porukkaa ole:D

Lauantai-iltana alkoi sellanen kevyt 14 tunnin road trip takaisin kohti Raleigh'a. Paatimme lahtea matkaan heti yolla jotta oltaisiin edes jotenkin ihmisten aikoihin takaisin 'kotona". Jaettiin ajovuoroja, oma vuoro oli siina aamu viidesta seiskaan. Hyvin meni eika menty ojaan. McDonalds tuli tutuksi matkan aikana mutta matkan kruunasi matkassamme olleen amerikkalaisen, Ianin, perheen tarjoama lounas heidan kotitalossaan matkan varrella. Olipa auvoisaa syoda kunnon ruokaa kaiken fast foodin jalkeen - joo kylla vaan sita kunnon kotiruokaa on ajoittain ikava. Paasimme lopulta perille NC Stateen viiden aikoihin ja kylla vasytti matkalaisia. Kokonaisuudessaan reissu oli aika makoisa, tuli nyt tsekattua Bahama. Ei se paikka nyt mitenkaan suuresti erottunut muista rantalomakohteista, no vesi oli kylla kirkasta. Spring breakiin kuitenkin oiva kohde. Paikalliset kylla tietavat miten turisteja maksuttaa, esim maksettiin taksimatkasta (n 5 km) aina jokainen jotain 8 dollaria. Yhteishintaa ei siis ollut, vaan tilataksissakin oltaessa jokainen pulitti yksilosumman omasta pussistaan. Jos viela joskus noille kulmille palaan niin mieli tekee menna katsastamaan Nassaun ymparisto lahisaarella. Kaikkiaan vaaka kallistui kylla positiivisen puolelle taman Breakin suhteen - oli hienoa kayda katsomassa Floridaa ja Bahamaa, tata voi sitten mielellaan vanhana miehena muistella!